dimarts, 19 de maig del 2020

JOC LLIURE

El joc lliure neix de l'infant de manera espontània, quan l'adult no intervé en el seu joc. 
Creiem en un infant capaç, amb moltes potencialitats. Deixar que els infants es moguin en llibertat, donant-los autonomia, deixant-los ser, seguint el seu propi ritme i necessitat, potencia la creativitat, afavoreix la comunicació, la relació social i augmenta l'autoestima. En definitiva, els ajuda a créixer.




PANERA DELS TRESORS
Es tracta d'un joc de descoberta, creat per E. Goldschmied,  i adreçat a infants de 6 a 12 mesos que ja són capaços de seure per ells mateixos.
La panera pot contenir objectes de tota mena. Tots ells pensats per despertar la curiositat de l'infant i afavorir-ne el desenvolupament dels sentits.


Aquest joc d'exploració ajuda a augmentar la capacitat de concentració i la coordinació, ull-mà-boca. 

JOC HEURÍSTIC
És la continuació natural de la panera dels tresors, destinada als infants de 12 a 24 mesos que ja caminen. 
Una proposta basada en l'exploració i la descoberta de materials no estructurats, similars als de la panera, però en més quantitat i acompanyats de contenidors per a què els infants hi puguin realitzar diferents racons. 



Aquest joc afavoreix l'estructuració del pensament, el llenguatge matemàtic i els ajuda a desenvolupar eines i recursos per conèixer el món que els envolta.


RACONS
L'infant és el protagonista actiu del seu aprenentatge: crea, descobreix, experimenta, investiga, fa i desfà, explora, observa... prenent consciència de les seves possibilitats i les seves limitacions, deixant lloc a la imaginació.
A la llar, els infants poden trobar diferents racons muntats als espais: cotxes, construccions, grafisme, joc simbòlic... Aquests poden ser fixos o anar variant segons l'evolució del grup.



Un dels jocs per excel·lència dels infants de 2 a 3 anys és el joc simbòlic. Aquest apareix quan l'infant és capaç de representar accions viscudes o imaginades per mitjà d'una paraula, gest, imatge mental...

Els racons que tenim a la llar poden ser de cuineta, perruqueria, metges... Aquests afavoreixen l'empatia i ajuden a l'infant a resoldre conflictes emocionals interns.



EXPERIMENTACIONS
Les propostes d’experimentació estan pensades i preparades amb l'objectiu d'oferir múltiples possibilitats sensorials que satisfacin el seu interès per descobrir el món que els envolta, convidant a la creativitat i a la construcció de significats de manera individual o grupal.
L'educadora ha de crear espais amb materials i estris que ofereixin als infants la possibilitat de posar en marxa les seves capacitats. En definitiva, són experiències on poder provar, explorar, equivocar-se i inventar sense por al resultat final.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada