dimecres, 13 de maig del 2020

L'HORA DEL DINAR

L’hora del dinar ha de ser un moment de plaer per a l’infant i de relació privilegiada entre ell i l’adult de referència. 

És un temps que aporta múltiples aprenentatges a l’infant:
- Neixen pautes socials.
- S’aprenen normes culturals.
- Entren en joc molts aprenentatges d’autonomia.

En tot moment, respectem la decisió de l’infant a no menjar més quantitat de la que vol, ja que com a ésser humà està capacitat per saber-ho.

La metodologia emprada a la Llar a l’hora del dinar comprèn cinc fases, són consecutives i van esdevenint en el temps una darrera de l’altra. L’educadora acompanya cadascuna d’aquestes fases on el vincle amb el nen i nena es va enfortint de manera gradual.
Donar el biberó a falda
L’educadora estableix contacte visual amb l’infant i, de manera acurada, li anticipa la situació. La mestra busca una postura còmoda. Ha d’estar atenta en tot moment per poder satisfer les demandes de l’infant. 

El dinar a falda
En aquesta fase, establim un ordre segons els horaris de cada infant perquè puguin, amb la repetició diària, anticipar quin serà el seu torn i estar així, més tranquils durant l’espera.
L’educadora s’apropa a l’infant que dinarà, li mostra el pitet, l’hi posa i el convida a seure a la falda, a prop de la taula alta, per dinar. 


El dinar a taula individual
Quan un infant mostra interès per participar de manera més activa en el dinar, és capaç de seure per sí mateix i sap agafar el got, pot ser un bon moment per oferir-li el menjar a taula.
Durant aquesta fase, també seguim respectant els torns. L’infant seu a la cadira, a prop de la taula, i l'educadora al seu costat. Li apropa el dinar i l’acompanya en els seus primers intents de menjar sol.


El dinar a taula en parella
Quan dos infants del grup es troben en un moment evolutiu similar i tenen suficient autonomia per menjar sols és quan l’educadora els convida a seure a la mateixa taula i els acompanya, asseguda al costat. Els infants es mostren cada vegada més actius i l’educadora ja no intervé tan sovint com al començament de l’aprenentatge.


El dinar a taula en petit grup
A mida que l’infant creix, el moment del menjar comença a esdevenir un acte col·lectiu i social, on s’inicien relacions amb els iguals i es comparteixen converses interessants. Els infants es distribueixen en petits grups amb l’educadora de referència. Aquest és un moment en què l’infant, si hi està interessat, pot participar en tot el procés de forma activa: parant taula, recollint el seu plat, etc.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada